Friday, August 4, 2017

my first solo trip (Nagoya; 23/6/2017 - 28/6/2017)

aku malas sebenarnya nak menaip tapi memandangkan ini trip solo aku yang pertama so ada baiknya aku post sebagai panduan dan kenangan. ceh!

PREPARATION
aku simpan angan-angan nak berjalan masa raya ni sejak aku tahu anak bestfriend mak aku pergi Italy masa raya dengan kawan dia. masa tu, aku belajar lagi. Lepas dengar mak aku cerita, terus aku inspired. Aku pun tak sedar sejak bila aku bosan dengan raya, tapi aku memang dah lama rasa tak excited nak raya. aku rasa raya, raya lah, nothing new. sampai macam tu tak semangat. 

So tahun lepas (2016) aku tekad beli tiket untuk one person to anywhere masa raya asalkan tempat tak sambut raya! google punya google dan setelah mengunakan sky scanner, Japan paling murah sebab masa tu Vietnam Airlines tengah buat promo.

Tiket return Nagoya : RM770.90

Murah kan? so rajin-rajinlah tengok skyscanner. 


Tak takut ke jalan sorang?

ini first time aku jalan sorang of course aku nervous. dengan orang sekeliling dok cakap, dah la perempuan jalan sorang, bahaya. well, sebagai seorang perempuan, kau kena buat research gila-gila kalau nak travel sorang. must be well prepared and pilih tempat yang less risky, i.e; Japan or else (New Zealand, Australia, Malaysia). aku rasa Japan sangat selamat untuk solo female traveler. Rajin sikit google safe places untuk female traveler, banyak je blog yang review. all in all, aku lebih kepada excited. ya, aku memang sejenis redah je bila travel, excited lebih.  So, senang cerita, aku tak fikir sangat pasal takut.

23/6/2017 

Kuantan to KL
flight patut pukul 10.30am tapi delayed sampai 11.30am. hari kedua terakhir puasa. chill. Sampai KLIA, aku melepak dan terus melepak. kemas-kemas bag. masa ni ramai orang nak pergi umrah. memang meriah airport.

KL to Saigon 
flight puku 8.00pm.

Saigon to Nagoya
flight pukul 12.00 malam aku rasa. masa ni aku dah tak rasa nak berapa makan. aku beli bekal kfc pun aku rasa tak lalu nak makan. one new thing aku perasan tentang diri sendiri, aku memang jenis x makan bila berjalan sorang. rasa nak makan tu xde sangat

hari ini memang waktu perjalanan saja. vietnam airlines mmg sharp takde delay2. makanan dia pun boleh tahan sedap. all in all superb.

p/s: lama gila due post ni. haha. ok sampai sini saja, first day kita sambung next post. 

 
first time jejak nagoya. berbekalkan kertas-kertas research, ayuh! 

No comments: