Saturday, August 12, 2017

my first solo trip (fourth day; 27/06/2017)



fourth day 27/6/2017

Nagoya town;
1)Komeda
2)Aquarium
3)Nagoya castle
4)Science city museum
5)Toyota museum
6)Noritake garden
7)Osu kannon

di atas adalah list tempat2 yang aku nak pergi harini. banyak kan. tapi aku determined, i must do it! jyeah!

5.30 pagi aku dah terjaga. haila, awatla asyik terjaga awal, waktu keje takde plak macam ni.
 
6.30am-aku melepak kejap (definasi melepak kejap aku adalah tengok instagram. tengok gambar raya orang, then aww bestnya. tapi still aku x sedih. hahaha. aku nak post gambar aku, tapi aku relax dulu, kang banyak pertanyaan aku malas nak jawab. hahaha. Then pergi mandi.

8.49am; baru keluar g komeda. Dekat la gak. so hasil google aku, dekat nagoya ni, kalau kau breakfast order air kopi, kau akan dapat complimentary roti. sebagai cheapskate, aku harus cuba walaupun tekak aku x berapa nak masuk bila makan sorang dan aku x suka kopi. this coffee ain't cheap, kalau x dapat complimentary roti, mengamuk gak aku. cepat-cepat aku makan sebab aku x sabar nak pergi aquarium! aku nak tengok dolphin! itu juga salah satu benda aku nak buat!

8.25am; jom menapak ke station subway kokusai centre station!! aku beli one-day Nagoya pass subway 740 yen, ini yang paling berbaloi. tapi kan sebenarnya, tempat dekat nagoya ni xde la jauh2 sangat. so kalau nak jalan kaki pon aku rasa xde hal. tapi sebab aku banyak tempat  nak pergi, so one day pass ni memang diperlukan.

8.50am; dekat kanayama, trasfer to nagoya port. Seperti biasa subway and aku tiada berpisah dari kekeliruan. Tapi so far so good.aku. aku memang failed naik subway, masa pergi osaka, aku memang ikut je budak-budak ni dan ktorg ada pocket internet. tapi sebab ni aku sorang2, aku memang study line subway kaw kaw macam nak jawab exam. 

9.00am; awalkan aku sampai port of nagoya. masa ni sunyi gila, aku ingat aquarium tutup, then aku jumpa information kaunter, bila tanya rupanya aquarium open pukul 9.30am. nampak tak kegigihan nak tengok dolphin yang menebal. haha.

9.37am; masuk aquarium, ingat diskaun 1000, rupanya 1800 sajo. Ok laah, dari 2000. Beluga is white! So cute! Orca is the tompok putih! Aku enjoy gila masuk aquarium ni. Lama gila kot. Dari pagi sampai 1.32pm baru keluar kot. Gilaaa lamaa. Masa orca show aku tertidur. Haha ngantok gila, tempat plak best tido. Aku tgok dekat main screen sbb malas nak sesak2 n aku rasa orca not in the good mood, dia mcm malas sikit. Then aku bergerak g dekat bahagian ikan2 penguin. Best rupanya. Omg coral cantik gila!! aku memang excited nak tgok dolphin show and yang lain je, bahagian ikan2 ni malas, tapi bila pergi the other side, best gak, ada penguin and ikan2 yang rare. coral2 dia cantik gila ok. macam mana dorang transfer coral tu pergi masuk aquarium ni, sebab coral kan sensitive. kagum aku. penyu pun ada. cukup la hidupan lautnya.

1.32pm; aku keluar pergi naik subway balik nak pergi nagoya castle.

2.19pm; sampai castle. Ingat nak ambil gambar dari luar je sbb hari ni banyak tempat aku nak pergi oi. Tapi masuk gak la, mcm worth it je. So best la gak. Since aku beli subway one day pass so castle dpt diskaun. Aquarium pon dapat. Ok la dari xde. Lama gak melepak kat sini. Bila sedar diri, baru cepat2 keluar. Since aku beli one day subway aku mmg nak guna sepenuhnya. Nagoya ni tempat sebenarnya dekat2 boleh jalan kaki. Tapi sbb aku kiasu. Aku nak gak naik train. Xde aku dah bayar kena guna sepenuhnya. Haha. 

4.31pm; sampai sciene museum n art museum. Aku amik gambar luar bola tu je sebenarnya, sempat beli air gedegang. Sumpah aku haus gila, kaki dah sakit masa ni. Tapi mission harus diteruskan. Masa ni hp memory dah full. Habis semua apps aku delete, gambar awal2 aku delete nak bagi space gambar seterusnya. Then tiba2 one day pass aku lupa letak mana. Gelabah tak ingat sampai aku nazar kalau jumpa. Alhamdulillah jumpa. 

5.05pm; sampai toyata museum tempat lahir George. Sebenarnya aku nak masuk tapi masa xde. Plus xpelah aku fikir cukup la amik gambar dari luar je. Plus mmg dah tutup. Tempat ni dekat je dari nagoya station tapi sbb aku nak naik train. Suka hati la. Then masa tu aku nampak signboard noritake garden. Aku pun alang2 pergi la. Sesat ke depan sbb aku menonong jalan xtgok signboard. Patah balik. 

5.31pm; masuk entrance noritake garden. cantik gilaaa tempat ni. This garden is screaming for an ootd at every corner. Sigh. malangnya aku xde photog nak ambil gambar aku. le sigh.

6.09pm; sampai osu kannon. Gila sendu xde orang x meriah. Masuk komehyo. Pergh this one cantik gilaaa. Then masuk several secondhand handbag. Ada aku berkenan. Then ada satu chloe ni aku nak, tapi mangga dia rosak pulak. So aku redha. Masa tu dah mmg lmbat. Aku tiba2 rasa nak pergi komehyo nagoya. Mmg mission impossible sbb komehyo nagoya tutup pukul 8.

7.35pm; sampai komehyo nagoya station. Mmg best decision ever. CAntik gila komehyo store nagoya station ni. Whole different level. 

8.00pm; aku berjalan2, saja round2, so aku pergi uniqlo. Tingkat 12 G tower. Pergh. Bayar canggih gilaa. Aku beli kasut leopard. Haha.

10.00pm; sampai hostel. Gila aku penat gilaaaaaa. Sampai hotel aku makan, then mandi, terus tido

Komeda coffee; 400yen
0ne day pass subway; 740yen
Ticket aquarium; 1800yen
Aquarium Postcard&stamp; 170yen
Nagoya castle entrance; 400yen
Nagoya castle Postcard& stamps; 250yen
Air caplis; 140yen
Kasut malas; 1700yen

mulakan pagi anda dengan sarapan. aku x minum sangat kopi, so aku pilih white coffee tak nampak kopi sangat. haha


sampai!

kapal ni pernah sampai antartika kot, ke mana, aku tak ingat.

jembatan

orca bad mood

seal

beluga

dolphin

dolphin show

coral

coral ni tengok dengan mata lain, bila ambil gambar lain

nagoya castle

da building

view from obsevatory

science museum

noritake garden

this garden, haish

komehyo dekat osu

komehyo dekat nagoya station
 p/s: banyak lagi gambar sebenarnya, tapi aku malas upload tengok jela ni. plus aku tak rasa ada orang baca blog aku. haha. tapi hari ke empat ni memang productive habis. penat berjalan sampai terasa kebas kaki. haha.betul la orang kata kalau jalan kat jepun ni, sehari lebih kurang 10km! haha. sampai aku tak larat gila. bila nak naik tangga pun rasa nak merangkak. haha.

highlight of the day, adalah aku first time tengok dolphin. weeee, serious happy gila, i was smiling, giggling like a 5 years old kid. happy weh. rasa terhibur tengok beluga and dolphin. i never thought that animals can make me this happy. maka dengan itu berakhir sudah my first solo trip to nagoya. fifth day hanya lah hari perjalanan.



No comments: