Wednesday, September 16, 2020

5 peringkat patah hati

Semalam aku tengok cerita Anais Patah Hati Pertama Kali dekat Astro. Cerita dia ringan dan layanlah juga, sebab tempat dia cantik. Ahaks. Ada satu scene ni dia cerita pasal 5 peringkat yang seseorang akan lalui bila patah hati. Semua orang akan melalui benda yang sama ke? Adakah aku pun sama begitu? Mari kita tengok 5 peringkat tersebut:- 😜

1. Peringkat penafian

Peringkat di mana kau in denial dengan diri sendiri. Tak percaya that relationship was ended. Gituuuu. Kau rasa macam tak mungkin lah kau kena tinggal? Maybe this is temporary lepas ni, dia akan cari aku balik. Peringkat penafian agak sebal dan miserable sebab kau asyik questioning yourself apa ya yang terjadi sebenarnya? 

Me: SAMA PENGALAMANNYA 🤣

2. Peringkat kemarahan

Peringkat di mana kau marah dengan apa yang terjadi. Kau cuba nak put the blame on something, someone. U put the blame on situation, the person. Eh, semua lah! Semua benda tak kena semua benda salah.

Me: hmmm, i think my feelings skipped this phase. 😂 aku tak rasa marah pun, ataupun terbalik, aku rasa marah dulu, lepastu baru aku menafikan? 🤣 

3. Peringkat tawar-menawar (bargaining)

Kau cuba bertolak-ansur dengan diri sendiri. Contoh; korang break-up sebab dia tak suka kau shopping setiap minggu, so kau pun berazzam untuk tidak shopping lagi demi memenuhi apa yang dia inginkan Or dia nak pindah osaka tapi kau tak nak ikut, so masa peringkat ini kau berfikir, sebenarnya duduk Osaka pun ok, kau boleh terima. Nampak tak bargaining disitu?

Me: aku cuba untuk bargain tapi tak boleh. Aku macam why i must sacrifice for you when you cannot do the same to me? Wow. Scarynya aku. 😅

4. Peringkat Kemurungan (depression)

Peringkat yang emosi korang macam roller coaster. You will realise that this is real. You are losing that someone who u cherished before. Kau rasa loser. Hidup tak bermakna, hilang semuanya, musnah. Rasa macam kau tak akan pernah jumpa lagi someone as good as that person. Ini adalah peringkat yang paling lama dan paling menyakitkan untuk dihadapi.

Me: sebagai seorang yang susah nak move on, aku memang stuck lama gila dekat sini. Aku boleh menangis tiba-tiba tengah buat kerja. Aku rasa dalam tiga bulan juga kot aku tiba-tiba breakdown menangis tak boleh nak stop. Dengar lagu happy pun nangis ok. Lepastu muka aku pun breakouts teruk gila. Masa ni memang stress weh. Tapi depan orang aku chill je, bila sorang-sorang tula aku nangis tanpa henti. Sobs. 😢

5. Peringkat penerimaan

Lepas kau dah keluar air mata darah semua (macam aku 🤪) akhirnya kau akan rasa penat dan redha dengan keadaan. Kau terima apa yang terjadi. Kau akan berfikir, sampai bila nak macam ni? So kau akan accept the situation. You will make peace with your past, with what happened. 

Me: i tried something new to forget what happened, do things that i like. Exercise more and travelling around. To be honest, aku tak sedar bila aku dah move on, sometimes rasa macam tak move on but now i think i dah moved on sebab when i think about what happened it didn’t hurt me like before or is it because the memories faded? Because i can barely remembered what happened. 😬

So, itulah dia 5 peringkat patah hati. Setiap orang pasti berbeza so if you are currently patah hati, stay strong brother and sister. Remember, love yourself more. ❤️





1 comment:

4Ddict|.46 said...

"Black" - Pearl Jam